Redningskort for samlingene
Redningskortene gir gode råd om hvordan ulike materialer best skal håndteres i en krisesituasjon. Kortene skal printes ut, plastlamineres og settes inn i en perm. Permen/e skal legges i beredskapskassene. Det skal være et kort for hver materialegruppe (evt. for- og bakside) og med opplysning om kontaktpersoner med mobilnr på hver.
Redningskortene skal deles ut til de som deltar i redningsarbeidet.
Redningskortene skal gjøres kjent i institusjonen på beredskapsøvelsene.
Redningskort til beredskapskasser
Side 1.
Navn på institusjon:
|
|
Navn på kontaktpersoner med konserverings-kompetanse:
mobilnr:
|
|
Dato for siste oppdatering av navn: |
Side 2.
Innhold
1. Møbler
2. Tekstiler. Tørre og våte
3. Lær
4. Malerier, kunst på papir
5. Skulpturer eller større gjenstander
6. Metall, bronse, jern, aluminium etc.
Porselen, keramikk og glass.
Terrakotta (svake, brente leiregjenstander). Stein
7. Bøker. Mindre samling som kan lufttørkes. Fuktige bøker. Våte og gjennomvåte bøker
8. Arkivalia
9. Foto
10. Naturhistoriske samlinger
Side 3
1. Redningskort for møbler
Kontakt:
Navn og mobilnr:
Bruk plasthansker
Planlegg transportveien
Løft sammen to og to personer: kommoder, kister og tyngre møbler
Ta tak under møbelet, også stoler
Løft aldri i håndtak eller karmer
Skuffer kan fraktes for seg, dokumentér innholdet i skuffen
Ta vare på alle løse deler som har falt av, pose med benevnelse på møbel, evt. nr.
Møbler som er for tunge til å flyttes fra katastrofeområdet:
Sett plastklosser under føttene for å heve møbelet fra vannet
Dekk med brannhemmende presenning ved risiko for brannskade
Dekk med byggeplast ved risiko for vannskade
Tørking i kontrollert klima:
La dører og skuffer på fuktige/våte møbler stå på gløtt for tørking
Tørk fuktige og våte møbler langsomt, eventuelt under plast med en åpning i
Tørk madrasser og dyner for seg
Stoppede møbler tørres av med tørre laken som byttes etter hvert
Side 4.
2. Redningskort for tekstiler
Kontakt:
navn og mobilnr
Bruk plasthansker
Sorter våte tekstiler og tørre tekstiler for seg
Løft forsiktig, våte tekstiler kan bli veldig tunge og skjøre
Bær drakter og mindre tekstiler i fanget
Bær store tunge tekstiler og tepper på båre eller stor kraftig plast, to og to personer
Rull store tepper, matter og gardiner på lange plastrør med oversiden ut og med et lag bygningsplast i mellom.
Legg plast på bakken, evt. bruk arbeidsbord. Legg tekstilet med baksiden opp, legg plast over. To personer ruller
Tørk tekstilene flatt på store bord i kontrollert klima
Ved mangel på plass: stable tekstilene med plast mellom. Er tekstilene i esker, behold eskene til konservator kommer
OBS: Våte tekstiler må fryses, eller kontrollert lufttørking må begynne innen 48 timer
Side 5
3. Redningskort for skinn- og lærgjenstander
Kontakt:
navn og mobilnr
Tørk sakte i kontrollert klima
Ikke berør overflaten på farget lær eller skinn
Sko, vesker og lignende gjenstander stoppes med sammenkrøllet (syrefritt silke-) papir for at de skal holde passformen. Bytt med jevne mellomrom
Ikke forsøk å rette ut lær som har stivnet
OBS: Vått lær og skinn må fryses eller kontrollert lufttørking må begynne innen 48 timer
Side 6.
4. Redningskort for malerier, kunst på papir
Kontakt:
navn og mobilnr.
Bruk plasthansker, planlegg transport-rute
Bær malerier med bildesiden mot deg, bruk bæresele på store, tunge malerier
Løft alltid med en hånd på undersiden av maleriet/rammen
Håndter rammene forsiktig, forgyllingen er ofte løs
Samle opp alle løse deler i en pose eller eske, skriv maleriopplysninger på posen
Rør aldri blemmer i overflaten av maleriet.
Kontakt konservator så raskt som mulig
Innrammede malerier som ikke er våte:
Plasser maleriene på hard skumplast o.l.
Plasser skumplastmatte mellom hvert bilde. Hvis ikke det finnes, plasser maleriene to og to rygg mot rygg
Innrammede malerier som er våte eller skadet:
Legges på store bord eller flatt på golv
Støtt rammen i alle fire hjørner med klosser i hard skumplast.
Malerier uten glass og ramme: oppbevares med bildesiden opp
Kunst på papir (akvarell, grafikk etc.):
La ligge flatt med framsiden opp og tørke langsomt
Har kunsten festet seg til glasset, la det være slik og legg bildet med glass-siden ned
Er glasset knust, la bildet ligge med glass-siden opp
Side 7.
5. Redningskort for skulpturer og større gjenstander:
metall, gips, stein, terrakotta, keramikk og porselen (uorganisk materiale)
Kontakt:
navn og mobilnr:
Bruk plasthansker
Planlegg transportveien
Løft statuer og byster med en hånd på undersiden
Løft aldri store skulpturer alene
Løft ikke i svake deler
Gå ikke baklengs
Er skulpturen for tung til å flyttes, dekk til med brannteppe mot brann og plast mot vann
Samle opp løse fragmenter i pose, eller eske som merkes med opplysninger om gjenstand
Gips:
Gips tåler ikke vann, kontakt konservator Skulptur som ser ut som bronse, kan være farget gips ( er lettere enn bronse)
Side 8.
6. Redningskort for mindre gjenstander ( uorganisk materiale)
Kontakt:
navn og mobilnr:
Metall, bronse, jern, aluminium etc.:
Bruk plasthansker
Malt metall, forsiktig håndtering, ikke gjør noe, kontakt konservator
Maling som skaller av, ikke gjør noe, kontakt konservator
Hvis slokkevannet er forurenset med skitt og grus, spray med rent vann fra sprayflaske
Hvis overflaten tåler det, tørk forsiktig med rene kluter, ikke gni
Porselen, keramikk og glass:
Løft ikke i håndtakene
Hvis slukkevannet er forurenset med skitt og grus, spray over rent vann med sprayflaske
Hvis overflaten tåler det, tørk forsiktig med ren klut, ikke gni
Terracotta:
Tåler ikke vann. Kontakt konservator.
Stein:
Bruk ikke kaldt vann på varme steiner
Er overflaten porøs, kun lufttørking
Side 9.
7. Redningskort for bøker
Kontakt :
navn og mobilnr
Mindre samling som kan lufttørkes:
Bruk plasthansker
Bruk bordvifter i rommet, kontrollert klima
Sorter bøkene i fuktige og våte/gjennomvåte
Fuktige bøker:
Still bøkene på høykant. Åpne 90 grader for å lufttørke dem langsomt
Ikke prøv å løsne sider som er sammenklebet
Våte og gjennomvåte bøker:
Legg bøkene flate på ren overflate. Legg inn trekkpapir på ca. fem steder i boka. Bytt ut trekkpapir når det har blitt fuktig, og legg inn trekkpapir på fem nye steder.
Stor samling bøker som må fryses:
Bruk plasthansker
Pakk bøkene med ryggen ned og mellomlegg i plast mellom hver bok
Pakk i kartongstørrelse som man kan løfte (ikke for store esker), våte bøker er tunge
Merk kartongen på siden
OBS: Våte bøker må fryses, eller kontrollert lufttørking må begynne innen 48 timer
Side 10.
8. Redningskort for arkivalia
Kontakt:
navn og mobilnr:
Bruk plasthansker
Mindre samling som kan lufttørkes:
Alternativ I: Lufttørk hvert blad på flatt underlag
Alternativ II: Legg flere ark om gangen med trekkpapir imellom, bytt ark når de er blitt fuktige
Bruk gjerne bordvifter i rommet for luftsirkulasjon, vendt dem bort fra materialet som skal tørkes
Ikke separer sider som har klebet seg sammen
Stor samling som må fryses:
Pakk hele esker i plast eller stable i små hauger som kan pakkes inn i Gladpack, plastfolie
Pakk i kartonger som lett kan løftes
Ikke pakk kartongen helt full, vann utvider seg i frosset tilstand
Merk kartongen på siden
OBS: Arkivalia må fryses eller kontrollert lufttørking må begynne innen 48 timer
Side 11.
9. Redningskort for vannskadet fotografisk materiale
Kontakt:
navn og mobilnr
Glassplater må ikke fryses, kontakt fotokonservator, Preuss museum
Scenario 1
Lite skadet fotografisk materiale og tilstrekkelige ressurser til stede for å behandle materialet innen 48 timer
Beslutning: Arbeidet med å behandle materialet kan umiddelbart begynne.
Tiltak:
- Innrammede fotografier bør umiddelbart tas ut av rammen før emulsjonen fester seg til glasset.
- Vått fotografisk materiale separeres fra emballasje, informasjonen på emballasjen dokumenteres (husk didaktisk fremgang).
- Smuss fjernes i vannbad i tre steg (bruk vanlig filtrert vann fra springen, ikke destillert vann!)
- Hvis vannskaden er forårsaket av kloakkvann tilføres det første vaskevannet etanol i forhold 1:1, det siste badet blir så i rent vann.
- Fotografisk materiale blir hengt opp til tørk eller lagt ut på polyesterfleece.
- Unngå vanndammer om fotografiske bilder tørkes liggende.
- Etter tørkeprosessen vurderes videre arbeid med hensyn til behov for konservering og ny emballasje (snakk med fotokonservator).
Scenario 2
Store mengder skadet materiale uten tilstrekkelig arbeidskraft for å behandle materialet innen 48 timer.
Beslutning: Tiltak må settes i gang for å utsette deler av, eller hele, behandlingen til et senere tidspunkt. Nedfrysing av alt eller deler av vannskadet materiale er sterkt anbefalt.
Tiltak:
- Med store uoversiktlige mengder vått fotografisk materiale er det nødvendig å få kontroll over nedbrytningsprosesser.
En effektiv måte å gjøre det på er å fryse ned alt vannskadet materiale i plastposer eller plastbokser. - For å få håndterbare størrelser for senere tining og behandling, er det nyttig å fryse materialet ned i små pakker (f.eks. maks 2 til 4 kg pr pakke).
Det anbefales å fryse materialet i solide plastposer som merkes med mulig innhold. - Institusjoner som har beredskapsplan/kriseplan skal også ha avtale om eksternt fryselager hvor evt. skadet materiale kan fryses innen 24-48 timer.
- Har man ikke en umiddelbar frysemulighet kan man skaffe seg det gjennom kjøp av frysebokser eller fryseskap til husholdningsbruk.
- Om man allerede har et stort fryselager/- magasin eller flere fryseskap som fungerer som dette, kan man bruke dette som en umiddelbar kriseløsning etter en midlertidig tømming der frysegodset akklimatiseres og lagres midlertidig et annet sted.
- Når man har tilrettelagt tiltak som nevnt i Scenario 1, kan man begynne å behandle pakke for pakke av det nedfryste materialet. En mulig fremgangsmåte er å legge hele det fryste materialet i et bad med 1:1 vann/etanolløsning, for så å separere lag for lag og rense og behandle det som beskrevet i scenario 1. Innhenting av konservatorfaglig kompetanse anbefales. Avtrekkskap er nødvendig for arbeid med etanol.
VIKTIG VED RENSING AV FOTOGRAFISK MATERIALE ETTER VANNKATASTROFER:
Unngå bruk av rensevæsker og løsemidler til rensing av fotografisk materiale, dette fører til skader:
- Uttørking av emulsjonen som fører til løsning av emulsjoner fra sjiktbæreren/basen
- Oppløser baser som celluloseacetat eller nitrat
- Oppløser fargestoffer fra penn eller stempler på fotografiets bakside
- Oppløser fargestoffer i fargefotografier eller digitale trykk.
Litteratur: Jens Gold / Preus Museum. Skadet fotografisk materiale, Norsk Kulturråd, s.12.
Side 12.
10. Redningskort for naturhistoriske samlinger
Kontakt:
navn og mobilnr:
Pelskledde og monterte dyr:
Bruk plasthansker og ansiktsbeskyttelse, begrens direkte kontakt – samlingene kan være behandlet med f.eks. arsenikk og DDT
La samlingene lufttørke langsomt eller pakkes i plast og fryses
Insektsamlinger:
Mindre samlinger lufttørkes, fjern glasset fra esken og ta ut innholdet. La insektet sitte fast på arket Store samlinger pakkes i plast og fryses
Bein- og skjellsamlinger:
Tørk langsomt under plast med en glipe i plasten
Vær oppmerksom på muggdannelse
Herbarier:
Mindre samlinger lufttørkes. Legg arkene utover. Større samlinger pakkes buntvis i plast og fryses
Mineralsamlinger:
Bruk plasthansker. Skyll bort skittent vann ved å spraye på rent vann. La samlingene lufttørke
Paleontologiske samlinger:
Bruk plasthansker. Skyll bort skittent vann ved å spraye på rent vann. La samlingene lufttørke
Ømtålige deler og deler med eldre reparasjoner holdes sammen med bomullsbånd som knyttes, bakepapir mellom